29 Aralık 2011 Perşembe

ŞİİR NE İŞE YARAR?

Sütten daha çabuk büyütür hayaller çocukları
Üstelik öyle kupkuru da değil
Çikolatalı bir tadın olur sözgelimi ....

Milyonlarca satırın, söylemin, kişisel gelişim kitaplarının yerini tutmuyor mu bu şiir ?  

Çocukken okuduğum o renkli kitaplar beni oturduğum bir minderden taaa uzak diyarlara götürürdü. Dünyayı merak ederdim okudukça, resimlere baktıkça hayal eder, dev ağaçların olduğu ormanlarda gezer dolaşır, kötülerle savaşır, gemilere biner, denizler aşar, yeni yeni  limanlar keşfederdim.

Bana bunu sağlayan birinci sınıf kağıda basılmış hikaye kitaplarıydı,  bir sayfası öykü, bir sayfası resim olan kitaplar... Bir yerde okumuştum çocukluk insan yaşamının anavatanıdır diye... hayallerin çoğu çocukken kurulur, boşuna değil... yaşamımız boyunca o hayalleri anımsayıp gülümseriz, bazılarımız onları gerçekleştirmek için yaşar belki de....

Bu yüzden eğitim önemlidir, aile içinde, okullarda çocuğun hayal gücünü geliştiren bir eğitim mi, yoksa hayallerine ket vuran bir eğitim mi uygulanıyor acaba?

Ezber olan eğitim hayalleri söndüren, hayal kurmaya fırsat tanımayan eğitimdir. İnsana düşünme özgürlüğü tanımaz, en iyi ezberleyen en yüksek notu alır. Bu tür eğitimler otoriter düzenlerde kabul görür, uygulanır, teşvik edilir. Hayal kurulmasına izin verilmez, hayal kuran vatandaşa ihtiyaç yoktur çünkü. Otoriteye düşünmeden boyun eğen vatandaş gereklidir, çünkü o vatandaş değil kul olmalıdır, gerektiğinde itaat edecek, gerektiğinde alkışlayacak, gerektiğinde kendini feda edecek.

Bunun tersi eğitim, insandan korkmayan, onun hayal gücünü teşvik eden bir sistemdir. Bu eğitimin yer aldığı toplumlarda aileler de çocuklara fırsat tanıyan ailelerdir. Çocuğun gelişimi  desteklenir, sözüne, varlığına güven duyulur. İnsan olmak önemlidir, herkesin fikri önemlidir çünkü, kişiler birbirini dinler, karşılıklı sevgi ve saygı vardır, korku yoktur. Fikirler ne kadar aykırı olursa olsun kavga yerine hoşgörü vardır.

Yaratıcılık, teknoloji, bilim ve sanat bu tür toplumlarda gelişir, her birey kendini ifade etme yolunu eninde sonunda bulur. Hayaller bu toplumlarda asla küçümsenmez, gelişmesi için her insan üstüne düşeni yapar ve şiirler boşuna yazılmış olmaz ....     


28 09 2011


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder